درس سوم معجزه جاویدان

دروس دین و زندگی متوسطه دوم

درس سوم معجزه جاویدان


درس سوم            معجزهجاویدان

 

أَلا إِنَّ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ أَلا إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ (٥٥)

بدانید که ]مالکیتآنچه در آسمان ها و زمین است، از آنِ خداست؛ بدانید وعده

خدا حقّ است، ولى بیشتر آنان نمى دانند55

 

هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (٥٦)

او زنده می کند و می میراند و به سوى او بازگردانده مى شوید؛ 56

 

یا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ (٥٧)

اى مردم، براى شما از جانب پروردگارتان پندى و درمانى براى آنچه ]از صفاتنکوهیده و عقاید

نادرستدر سینه هاست و رهنمود و رحمتى براى مؤمنان آمدهاست57

 

قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ (٥٨)

بگوبه فضل و رحمت خداست که ]مؤمنانباید شاد شونداین از هر آنچه]دارایی و

امکاناتکه فراهم مى آورند، بهتر است58

 

قلْ أَرَأَيْتُمْ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ لَكُمْ مِنْ رِزْقٍ فَجَعَلْتُمْ مِنْهُ حَرَامًا وَحَلالا قُلْ آللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلَى اللَّهِ

تَفْتَرُونَ (٥٩)

بگوبه من خبر دهید از رزقى که خدا براى شما فروفرستاده و شما بخشى از آن

را حرام و بخشى را حلال دانسته اید، بگوآیا خدا به شما اجازه داده است که ایناحکام را

صادر کنید، یا بر خدا دروغ مى بندید؟ 59

 

وَمَا ظَنُّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا

يَشْكُرُونَ (٦٠)

کسانى که بر خدا دروغ مى بندند، ]به فرجام خوددر روز قیامت چه گمان مى برند؟ البته،

خداوند از فضل خود به مردم عطا مى کند، ولى بیشترشان ناسپاسى مى کنند60

 

وَمَا تَكُونُ فِي شَأْنٍ وَمَا تَتْلُو مِنْهُ مِنْ قُرْآنٍ وَلا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلا كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُودًا إِذْ تُفِيضُونَ

فِيهِ وَمَا يَعْزُبُ عَنْ رَبِّكَ مِنْ مِثْقَالِ ذَرَّةٍ فِي الأرْضِ وَلا فِي السَّمَاءِ وَلا أَصْغَرَ مِنْ ذَلِكَ وَلا أَكْبَرَ إِلا

فِي كِتَابٍ مُبِينٍ (٦١) در هیچ حال ]و اندیشه اىنیستى و هیچ بخشى از قرآن را تلاوت

نمى کنى و تو ودیگران هیچ کارى را انجام نمى دهید، مگر اینکه ما بر شما گواهیم؛ و هم

وزن ذرّه اى]غبار بسیار ریزى که در هوا پراکنده استنه در زمین و نه در آسمان از پروردگارتو

پنهان نمى ماند، و چیزى کوچک تر از ذرّه و بزرگ تر از آن نیست، مگر اینکه درکتابى روشن

ثبت است .61

 

معجزه جاویدان

 

ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد              دل رمیده ما را انیس و مونس شد

نگارمن که به مکتب نرفت وخط ننوشت           به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد

 

قرآنکریم،آخرینکتابالهیاستکهبرخاتمپیامبراننازلشدهوگواهودلیلنبوتایشاناست.

درایندرسبهبررسیاینموضوعمیپردازیمتابدانیم:

اوّلاًچرامعجزهجاویدپیامبرخاتمازنوعکتاباست؟

ثانیاًقرآنکریمازچهجهاتیمعجزهاست؟

 

تصورکنیدکهشمادرچندهزارسالقبلزندگیمیکردیدویکروزمیشنیدیدکهشخصیبهنام

موسیخودراپیامبرخدامعرفیکردهاستوادعامیکندازجانبخدابرایهدایتانسانهادستوراتی

راآوردهاستشماچگونهیقینمیکردیدکهاودرادعایشصادقاستوواقعاًازجانبخداآمدهاست؟

1-معجزهراتعریفکنید؟


1- هدف از معجزات پیامبران چه بوده است
؟

هرگاهپیامبریازسویخداوندمبعوثمیشد،برایاینکهمردمدریابندکهویباخداوندارتباطداردواز

طرفاومأموربهپیامبریشدهاست،کارهایخارقالعادهایانجاممیدادکههیچکسبدونیعنی

نشانهو» آیت« تأییدواذنخداوندقادربهانجامآنهانبود.

قرآنکریماینکارهایخارقالعادهراعلامتنبوتمیخواندواندیشمنداناسلامیآنرامعجزه

مینامندزیراعجزوناتوانیسایرافراددراینامورآشکارمیشود.

البتهمعجزاتپیامبرانگذشته،فقطبرایمردمآنزمانقابلمشاهدهبودوامروزاثریازآنهاباقی

نماندهاست.)

 

پاورقی (فرقمعجزهباکارهایخارقالعادهمرتاضانوساحرانوتردستانهمهمیناستکهکارهای

آنانباتعلیموتمرینقابلیادگیریاست،

اماکارپیامبرانبهگونهایاستکهآنانبدونآموزشقبلیمعجزهمیکنندوهیچگاهمغلوبکاردیگران

واقعنمیشوند،مثلاًوقتیعصایحضرتموسیبهاژدهاتبدیلمیشد،برکارهایساحرانغلبه

میکردهمچنینهیچکسنمیتوانستمانندآنراانجامدهد.)

بیشتر بدانیم

تناسبمعجزۀهرپیامبربازمانخودپیامبریحضرتموسیدردورانیبودکهسحروجادورواجداشت؛

مثلاًساحران طنابهاییرارویزمینمیانداختندوباروشهایخاصیآنهارابهحرکتدرمیآوردندو

مردمتصوّرمیکردندکهبهمارتبدیلشدهاند.مردمساحرانراانسانهاییفوقالعادهمیدانستندوبه

آنهااحتراممیگذاشتند.

بنابراین،حضرتموسیبایدعملیانجاممیدادکهفراترازکارساحرانوجادوگران

باشد،تامردمبدانندکهساحراندربرابرقدرتخداوند،ناتوانوضعیفاند.بههمیندلیلبودکه

ساحرانبادیدنعصایحضرتموسیوتبدیلشدنآنبهاژدهاییعظیم،نهتنهابهمعجزه

بودنآناعترافکردند،بلکهبهخداییگانهنیزایمانآوردندونبوّتحضرتموسیراتصدیق

کردند.گروهیازآنانبههمیندلیلبهدستورفرعونبهقتلرسیدند.

حضرتعیسینیزدرزمانیمبعوثشدکهبرخیشاخههایعلم،مانندپزشکیپیشرفت

زیادیکردهبودوپزشکان،جایگاهیویژهدرجامعهداشتندمعجزهٔحضرتعیسینیزبیشتر

درهمینراستاقرارگرفت؛مانندشفادادنبهبیماریهایغیرقابلدرمانوزندهکردنمردگان.

قرآنکریماززبانحضرتعیسی (ع)میفرماید:

أَنّیقَدجِئتُکُمبِآیَةٍمِنرَبِّکُم                             منبانشانهایازپروردگارتاننزدشماآمدهام

أَنّیأَخلُقُلَکُممِنَالطّینِکَهَیئَةِالطَّیرِ             برایتانازگِلچیزىچونپرندهمىسازم

فَأَنفُخُفیهِفَیَکُونُطَیرًابِإِذنِاللّهِ                      ودرآنمىدمم،بهاذنخداپرندهاىشود

وَأُبرِئُالأکمَهَوَالأَبرَص                                   وکورمادرزادوبرصگرفتهراشفامىدهم

وَأُحیِالمَوتىبِإِذنِاللّهِ                                      وبهفرمانخدامردگانرازندهمى کنم.

 

بهنظرشمامعجزهآخرینپیامبرالهیکهدینشبرایتمامیزمانها (همهمردمرویزمینتاروز

قیامت)خواهدبود،چگونهبایدباشد؟

2- معجزة پیامبر اسلام باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

معجزهآخرینپیامبرالهیکهمیخواهدازجانبخداوندبرایهمهزمانها،پیامبرباشد،بایدبه

گونهایباشدکه:

(1-مردمزمانخودشبهمعجزهبودنآناعترافکنندوآنرافوقتوانبشریبدانند.

2-آیندگانهممعجزهبودنآنراتأییدکنند.)

چرا خداوند یک کتاب را معجزة پیامبر قرار داده است؟

 ازاینرو،(خداوندمعجزهاصلیپیامبراکرم (ص)راقرآنکریمقرارداد؛معجزهایازجنس» کتاب »

،کتابیکههیچکستوانآوردنمانندآنراندارد.

خداوندبهکسانیکهدرالهیبودنقرآنکریمشکدارند،پیشنهادکردهاستتاکتابیهمانندآنرابیاورند

  وبرایاینکهعجزوناتوانیآنهارانشاندهد،اینپیشنهادرابهدهسورهکاهشدادهاست 

وبرایاثباتنهایتعجزوناتوانیآنان،پیشنهادآوردنحتییکسورهمانندسورههایقرآنراهمبه

آنهادادهاست:)

 

اَمیَقولونَافتَراهُ                                   میگویند ]پیامبرقرآنرابهخداوندافترابستهاست

قُلفَأتوابِسورَةٍمِثلِه                         بگواگرمیتوانیدیکسورههمانندآنرابیاورید.

مفهوم آیه: مبارزه طلبی قرآن از مخالفان الهی بودن آن

اماتأکیدمیکندکههیچگاهنمیتوانندهمانندقرآنرابیاورند:

قُللَئِنِاجتَمَعَتِاِلِنسُوَالجِنُّ                                           بگواگرتمامیانسوجنجمعشوند

عَلیاَنیَأتوابِمِثلِهذَاالقُرآنِ                                           تاهمانندقرآنرابیاورند،

لایَأتونَبِمِثلِه                                                                  نمیتوانندهمانندآنرابیاورند،

وَلَوکانَبَعضُهُملِبَعضٍظَهیرا                                          هرچندپشتیبانهمباشند.

مفهوم آیه: پیش بینی خداوند دربارة ناتوانی منکران الهی بودن قرآن در آوردن سوره ای

مانند یکی از سوره های آن

 

آسان ترین راه برای غیر الهی نشان دادن قرآن چیست؟

(از آن روز که قرآن کریم دعوت به مبارزه را اعلام کرده است، بیش از چهارده قرن می گذرد

و این دعوت همچنان ادامه دارد. مخالفان سرسخت اسلام از همان ابتدای نزول قرآن کریم

تاکنون، در این باره تلاش بسیاری کرده اند تا عظمت قرآن را زیر سؤال ببرند، اما نتوانسته اند

سوره ای حتی به اندازه سوره «کوثر» بیاورند که اندیشمندان و متخصصان زمان، برابری آن

را با سوره ای از قرآن بپذیرند؛ در حالی که آسان ترین راه برای غیرالهی نشان دادن اسلام

و قرآن کریم، آوردن سوره ای مشابه یکی از سوره های این کتاب الهی است

آری، از گذشته دور تا امروز، مخالفان قرآن کریم متن هایی ارائه کرده اند که برای افراد غیر

متخصّص ممکن است بی عیب جلوه کند، اما تاکنون هیچ یک از این متن ها در مراکز علمی

و تخصّصی، مورد قبول واقع نشده است و جملگی به فراموشی سپرده شده است.)

 

فعالیتکلاسی

بهنظرشماچراخداوندمعجزهآخرینپیامبرخودراکتابقراردادهاست؟

(از آن جا كه پيامبر اكرم صلي الله عليه واله وسلم آخرين پيامبر و تعليمات ايشان براي همه

زمان هاي بعد از اوست ، سند نبوت و حقانيت او نيز به گونه اي است كه در همه زمان ها

حضور دارد و هم اكنون نيز مخالفان را به آوردن سوره اي مانند سوره هاي خود دعوت مي كند .

اگر معجزه پيامبر اكرم صلي الله عليه واله وسلم از نوع كتاب و علم و فرهنگ نبود ، نمي

توانست شاهدي حاضر و دائمي بر نبوت ايشان باشد .)

 

 

پاسخ به سوال شما

برخیمیپرسندکهآیاپیامبرخاتم(ص)بهغیرازمعجزۀجاویدخود،کهمتعلقبههمۀ

عصرهاودورانهاست،معجزاتدیگرینیزبرایمردمزمانخودداشتند؟

پاسخاینکهبله،پیامبردرکنارمعجزهاصلیخود )قرآنمعجزاتدیگرینیزداشت.

معجزاتیمانندحرکتکردنودونیمشدندرختبهدستورایشان،شقالقمر،ستونحنّانهو... .

حضرتعلی (ع) دریکیازسخنانخودمیفرمایند:

منباپیامبراکرم(ص)بودمکهگروهیازبزرگانقریشآمدندوگفتند:

ایمحمد،توادّعایبزرگیکردهایکهنهپدرانتچنانکردهبودندونهیکیازخاندانت.

ماازتوچیزیمیخواهیمکهاگربپذیریوانجامدهی،پیمیبریمکهتوفرستادهخداهستیواگر

انجامندهی،برمامشخصمیشودکهجادوگرودروغگویی.

پیامبر(ص)پرسیدچهمیخواهید؟گفتندبهآندرختبگوازریشهدرآیدوبیایدپیش

رویتوبایستدپیامبر(ص)گفتخدابرهرکاریتواناستآیااگرخدابرایشماچنینکند،ایمان

میآورید؟

گفتندآری.

گفتاکنونآنچهخواستهایدبهشمانشانخواهمداد،ولیمیدانمکهبهراهخیربازنمی گردید.

سپسگفتایدرخت،اگربهخداوروزجزاایمانداریومیدانیکهمنپیامبرخداهستم،

بهاذنخداازریشهدرآیوبیادربرابرمنبایستدرختازجایدرآمدونزدپیامبرآمدو

شاخههایبالاییخودرابررسولاللّهسایبانکردویکیازشاخههایشرانیزبرشانهمننهادکهدر

طرفراستآنحضرتبودم.

آنگروهبهآننگریستندوازرویتکبروگردنکشیگفتند:

حالدستوربدهنیمیازآن،نزدتوبیایدونیمدیگرجایخودشبماندپیامبرفرماندادنیمیازدرخت

نزداوآمدآنهاازرویکبروسرکشیگفتندحالدستوربدهتابهنیمدیگرخودملحقشود.

پسپیامبرامرفرمودودرختبازگشت.

منگفتملاالهالااللّهایرسولخدا،مننخستینکسیهستمکهبهتوایمانآوردهامو

نخستینکسیهستمکهگواهیمیدهمدرختبافرمانخداوبرایتصدیقنبوتوبزرگداشت

دعوترسالت،آنچهراخواستی،انجامداد.

بزرگانقریشگفتنداینمردجادوگریدروغگوستودرجادوگریمهارتخیلیزیادی

داردسپسگفتندآیاجزاین )مقصودشانمنبودمکسیتورادرکارتتصدیقمیکند؟

 

جنبههایاعجازقرآنکریم

 

جنبه های اعجاز قرآن کریم را نام ببرید؟

هرکتابیازدوجنبهقابلبررسیاست:

(اولازجنبهلفظیودومازجنبهمحتوایی؛)قرآنکریمدرهردوجنبهمعجزهاست:

اعجاز لفظی قرآن کریم را توضیح دهید.

 

1ـ  اعجازلفظی:

(خداوندبرایبیانمعارفژرفوعمیققرآن،زیباترینومناسبترینکلماتوعبارتهاراانتخابکرده

استتابهبهترینوجه،معنایموردنظررابرساندودلهایآمادهرابهسویحقجذبکند.

هرکسبازبانعربیآشناباشد،بهمحضخواندنقرآن،درمییابدکهآیاتآنباسایرسخنهاکاملاً

فرقمیکندوبهشیوهایخاصبیانشدهاست.

ویژگی های لفظی سبب شد (علت)

اینحقیقت،ازهمانآغازنزولموردتوجههمگانوحتیمخالفانقرارگرفتهبود.

ساختارزیباوآهنگموزونودلنشینکلمههاوجملهها،شیرینیبیانورساییتعبیراتباوجود

اختصارسببشدهبودکهسرانمشرکان،مردمراازشنیدنقرآنمنعکنند (معلول)

واگرکسیبرایشنیدنقرآننزد  پیامبرمیرفت،یاازپشتدیوارخانه پیامبر،بهقرآنخواندن

ایشانگوشفرامیداد،اورامجازاتمیکردند.

همینزیباییلفظی،سببنفوذخارقالعادهاینکتابآسمانیدرافکاروقلوبدرطولتاریخ

شدهاست (معلول)وبسیاریازمردمبهخصوصادیبانودانشمندانتحتتأثیرآنمسلمانشدهاند.

(معلول))

 

بیشتربدانیم

کافریکهمجذوبقرآنشد!

ولیدبنمغیرهازبزرگانمکهبودروزیبهتقاضایجمعیازمشرکاننزدپیامبرآمدتا

ازنزدیکشخصیتاوومعجزهاشرابررسیکندپیغمبرقسمتیازسوره« سجده»را

تلاوتکرداینآیاتچنانتأثیروهیجانیدرولیدایجادکردکهبیاختیارازجاحرکتنمود،نزد

مشرکانبازگشتوگفت:

سوگندمیخورمکهازمحمدسخنیشنیدمکهنهبهگفتارانسانهاشباهتداردونهبهگفتارپریان؛

گفتاراوشیرینیوزیباییمخصوصیدارد،وبرهرگفتاریپیروزخواهدشد.

ازآنروززمزمهدرمیانقریشافتادکهحتیولیدنیزمجذوبگفتارپیامبرشدهاست.

دانشتکمیلی

اگرمایلیدبانمونههایبیشتریازکسانیکهباشنیدنتلاوتقرآنتحتتأثیرزیباییلفظیوآهنگ

موزونآنقرارگرفتهومسلمانشدهاند،آشناشویدبهسایتگروهقرآنومعارفبخش«دانش

تکمیلی« مراجعهکنید.

اعجاز محتوایی را توضیح دهید.

2 ـ  اعجازمحتوایی:

گذشتهازاعجازلفظی،قرآنکریمازنظرمحتواومطالبآنویژگیهاییداردکهنشانمیدهداز

قلمهیچاندیشمندیتراوشنکردهاست،چهرسدبهشخصیکهقبلازآن،چیزیننوشتهوآموزشی

ندیدهاست.

اینجنبهازاعجازبرایکسانیکهزبانقرآنرانمیدانندوفقطازترجمههااستفادهمیکنندنیزقابل

فهموادراکاست.

جنبه های اعجاز محتوایی قرآن را نام ببرید.

الف ) انسجامدرونیدرعیننزولتدریجی                    بتأثیرناپذیریازعقایددورانجاهلیت

ججامعیتوهمهجانبهبودن                                        دذکرنکاتعلمیبیسابقه

برخیازاینجنبههایاعجازیعبارتانداز:

انسجام درونی قرآن در عین نزول تدریجی را توضیح دهید.

الفانسجامدرونیدرعیننزولتدریجی:میدانیمکهآثارونوشتههایاوّلیهدانشمندانو

متفکرانباآثاردورانپختگیآنهامتفاوتاستزاینرو،دانشمندانمعمولاًدرنوشتههایگذشته

خودتجدیدنظرمیکنندواگربتوانند،کتابهایگذشتهخودرااصلاحمینمایند.

بااینکهبیشازششهزارآیهقرآنکریمدرطول23سالبهتدریجنازلشدهودربارهموضوعاتمتنوّع

سخنگفتهاست،نهتنهامیانآیاتآن،تعارضوناسازگارینیست،بلکهآیاتشدقیقترازاعضاییک

بدنبایکدیگرهماهنگیدارندوهمدیگرراتأییدمیکنند.

تدبر در قرآن

خداوند در قرآن می فرماید:

«اَفَلا یَتَدَبَّرونَ القُرآنَ وَ لَو کانَ مِن عِندِ غَیِراللِّه لَوَجَدوا فیِه اخِتلافاً کَثیرًا»

آیا دربارة قرآن نمی اندیشند؟ اگر از سوی غیر خدا بود اختلافات فراوانی در آن می یافتند )

سوره نساء82)

مفهوم آیه: انسجام درونی در عین نزول تدریجی قرآن از ویژگی های اعجاز محتوایی آن

 

با توجه به این آیه بیان کنید  چرا خداوند بر این نکته تأکید دارد که اگر قرآن از جانب غیر

خدابود،(علت)قطعاً ناسازگاری و اختلافات زیادی در آن یافت می شد؟(معلول)

زیرا خداوند می خواهد به منکران الهی بودن قرآن بگوید که با توجه به عدم ناسازگاری و تعارض در

قرآن ، این کتاب نمی تواند بر آمده از ذهن پیامبر باشد و حتما از طرف خداوند می باشد.

چرا خداوند در آیه ی 82 سوره ی نسا ء می فرماید: « اگر قرآن از غیر خدا بود ، اختلاف و

ناسازگاری بسیاری در آن مشاهده می شد »؟

زیرا قرآن کریم به تدریج برای مردم خوانده شده و در ظرف زمانی 23 سال تشکیل شده

است . محتوای آیات به گونه ای نیست که مثلا پیامبر اکرم آن را قبلا نوشته باشد اما به

تدریج به مردم بخواند، بلکه بیشتر آیات در ضمن حوادثی که پیش می آمد و در ارتباط با

آن  ها نازل می شد . یعنی آیات دارای شان نزول هستند. حال اگر قرآن کریم از جانب خداوند

نمی آمد و به تدریج توسط شخص  پیامبر (ص) یا هر فرد دیگری در طول 23 سال تنظیم

می شد اختلافات زیادی در آن پدید می آمد . چون پیامبر اکرم(ص) روز به روز پخته تر و کار

آمدتر می شد و علم ایشان افزایش می یافت در مقابل رخداد ها موضع گیری ها ی بهتری

می داشت و نظرات بهتری ارائه می نمود.

 

تأثیرناپذیری قرآن از عقاید دوران جاهلیت را توضیح دهید.

بتأثیرناپذیریازعقایددورانجاهلیت :درهردورهایاززمان،مجموعهایازافکار،

عقایدوآدابورسومکهازآنبهفرهنگتعبیرمیشود،مردمراکموبیشتحتتأثیرقرارمیدهد.

فرهنگمردمحجازآمیزهایازعقایدنادرستوآدابورسومخرافیوشرکآلودبود.

باوجوداین،قرآنکریمنهتنهاازاینفرهنگتأثیرنپذیرفت،بلکهبهشدّتباآدابجاهلیورسومخرافی

آنمبارزهکردوبهاصلاحجامعهپرداختوازموضوعهاییهمچونعدالتخواهی،علمدوستی،

معنویتوحقوقبرابرانسانهاسخنگفتهاست.

 

جامعیت و همه جانبه بودن قرآن را توضیح دهید.(توضیح دهید آیا قرآن که حدود 15 قرن

پیش نازل شده چگونه می تواند پاسخگوی نیازهای بشر امروز باشد؟)

ج(جامعیتوهمهجانبهبودن:باوجوداینکهقرآنکریمحدودپانزدهقرنپیشنازلشده،درموردهمه

مسائلمهموحیاتیکهانساندرهدایتبهسویکمالبداننیازدارد،سخنگفتهوچیزیرافروگذار

نکردهاستاینکتابفقطازامورمعنوی،یاآخرتورابطهانسانباخداسخننمیگوید؛

بلکهاززندگیمادّیودنیویانسان،مسئولیتهایاجتماعیورابطهویباانسانهایدیگرسخن

میگویدوبرنامهایجامعوهمهجانبهرادراختیارشقرارمیدهد.

امام باقر (ع) دربارة جامعیت و همه جانبه بودن قرآن کریم چه  می فرماید:؟

خداوند آنچه را که امت تا روز قیامت به آن احتیاج دارد، در کتابش (قرآن)آورده است.

منظور امام باقر (ع) از احتیاج و نیاز در این حدیث چیست؟

البتهروشناستکهمنظورازآنچهموردنیازاست،نیازهایمربوطبهبرنامهزندگیوهدایت

انسانهاست؛یعنیهماننیازهاییکهپیامبرانبهخاطرآنهافرستادهشدهاند.

 

ذکر نکات علمی بی سابقه توسط قرآن را توضیح دهید.

 

د)ذکرنکاتعلمیبیسابقه:درجامعهایکهعلمودانشجایگاهینداشتوخبریازرشتههایی

مانندفیزیک،زیستشناسی،گیاهشناسیوستارهشناسینبود،قرآنکریمبهبرخینکاتعلمی

اشارهمیکندکهدرتمامدنیایآنروزبیسابقهبودوبعدهابهمروززمانتوسطدانشمندانکشفگردید.

اشارهبهاینقبیلنکاتعلمی،گویایآناستکهقرآنکریمبسیارفراترازعلمآنروزجامعهسخنگفته

وذکراینقبیلنکاتعلمیفقطازکسیساختهاستکهآگاهبههمهعلومباشد؛یعنیخداوندمتعال.

بهچندنمونهازنکاتعلمیقرآنکریمتوجهکنید:

قرآن کریم نیروی جاذبة زمین را چگونه توصیف کرده است؟

1 ـ نیرویجاذبه

تاقبلازقرنهجدهممیلادیدانشمندانفکرمیکردندکهستارگانبهسقفآسمانهاچسبیدهاند

وبههمینعلتنمیافتند.

اماقرنهاقبلازآن،قرآنکریمازوجودجاذبهٔمیانستارگانخبردادوآنراعاملدرهمنرفتنستارگان

دریکدیگرمعرفیکردوفرمود:

« خداوند،آسمانهاراباستونهاییکهبرایشمادیدنینیستند،برپاداشتهاست.»

نظریة انبساط جهان چیست و در قرآن چگونه بیان شده است؟

2 ـ  انبساطجهان

نظریهانبساطجهان،یکیازمهمترینکشفیاتنجومیانساندرقرنبیستماست.

برطبقایننظریه،کهکشانهاباسرعتفوقالعادهایدرحالحرکتوفاصلهگرفتنازیکدیگرندکه

درنتیجهآن،جهانهستیمدامدرحالگسترشوانبساط است.

مطلبیکهخداونددرقرآنکریمبهآناشارهکردهاست:

«وَالسَّماءَبَنَیناهابِاَیدٍوَاِنّالَموسِعونَ»

وآسمانراباقدرتخودبرافراشتیموهموارهآنراوسعتمیبخشیم.

 

  البته،قرآنکتابهدایتاست،نهکتابیدربارهعلوم.

بههمینجهتاگرگاهیبهیکنکتهعلمیمیپردازد،براینشاندادنعظمتخلقتوواداشتن

انسانهابهتفکردرجهاناستازاینروستکهایننکاتعلمیرابه صورتکوتاهودرحداشاره

مطرحمیکند.

تدبّر در قرآن

وَ ما کُنتَ تَتلو مِن قَبِله مِن کِتابٍ وَ لا تَخُطُّه بیَمیِنكَ اذًا لَارتابَ المُبطِلونَ

و پیش از آن هیچ نوشته ای را نمی خواندی و با دست خود، آن را نمی نوشتی که در آن

صورت، کجروان به شک می افتادند.

مفهوم آیه: امی ( درس نخوانده ) بودن پیامبر از دلایل الهی بودن قرآن

با توجه به آیه زیر، چرا خداوند معجزه جاوید خود را توسط پیامبری به دست مردم رساند که

نزد هیچ کس درس نخوانده بود؟ اگر این کتاب توسط یکی از درس خواندگان و دانشمندان

جامعه آورده می شد، ممکن بود چه شک و شبهه ای ایجاد شود؟

اگر قرآن بر شخصی درس خوانده و یک نویسنده و ادیب نازل می شد، مخالفان به این که قرآن از ذهن

او باشد، شک می کردند، اما چون پیامبر درس نخوانده (امی) بود، می توان فهمید که قرآن از طرف

خداوندنازل شده است.

اندیشه و تحقیق

به نظر شما چرا اندیشه دانشمندان به مرور زمان تغییر می کند؟ این ویژگی چگونه الهی

بودن قرآن را اثبات می کند؟

دانشمندان در طی مرور زمان با مطالعات و تحقیقات بیشتر، به دانش بیشتری می رسند

و همین موضوع سبب می شود که اندیشه های آنان نسبت به گذشته کامل تر شده و

کتاب هایی که در دوران پیری می نویسند، نسبت به دوران جوانی پخته تر باشد.

در حالی که قرآن کریم با این که طی 23 سال بر پیامبر (ص) نازل شده اما همه آیات آن

با هم انسجام کامل دارند و هیچ تعارض و ناسازگاری در قرآن مشاهده نمی شود. به همین

دلیل می توان گفت ممکن نیست قرآن را بشر نوشته باشد.

2-با توجه به دو متن زیر، به سؤالات پاسخ دهید:

الفشاید نتوان کتابی را در جهان یافت که در آن به اندازه قرآن کریم به تعقل، تفکر و علم

دوستی تأکید شده باشددر این کتاب، بیش از770بار از علم،185بار از گوش دادن و توجه

کردن،49بار از عقل،18بار از فکر کردن،132بار از تبیین و دلیل و نیز د هها کلمه دیگر مانند

قلم و کتاب که به تفکر و علم مربوط می شوند، نام برده شده است همچنین آیات متعددی

در نکوهش جهل، غفلت و تعقل نکردن وجود دارد.

متن الف به کدام یک از انواع اعجازهای لفظی و محتوایی اشاره می کند؟

اعجاز محتوایی، جنبه تاثیر ناپذیری از عقاید دوران جاهلیت

بدر جامعه آن روز عربستان و حتی دیگر نقاط جهان، کرامت زنان نادیده گرفته می شد.

به گونه ای که اگرخانواده ای فرزند دختر به دنیا می آورد، احساس شرم می کرد در چنین

فضایی، قرآن کریم با بیان کرامت زن و تساوی وی با مرد در انسانیت اعلام کرد هر کس،

از مرد و زن، عمل صالح انجام دهد و اهل ایمان باشد، خداوند به او حیات پاک و پاکیزه می

بخشد؛ و عمل هیچ مرد و زنی را ضایع نمی کندعلاوه بر این، قرآن کریم برای زن حقوق

خانوادگی و اجتماعی قائل شد، در مالکیت به او استقلال بخشید و بهره کارش را از آن

خودش دانست؛ هزینه خانواده را از دوش او برداشت و بر دوش مرد قرار داد و به خصوص

بر کرامت، عزّت و عفافش تأکید کرد تا در جامعه مورد سوءاستفاده مرد قرار نگیرد.

متن ب به کدام یک از انواع اعجاز محتوایی اشاره می کند؟

تاثیر ناپذیری از عقاید دوران جاهلیت


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: کلاس یازدهم، ،
نویسنده : محمد رضا تیموری
تاریخ : جمعه 6 بهمن 1396
زمان : 19:8


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.